WK-geld onderstreept waarom Club Brugge financieel blijft weglopen

Club Brugge voelt opnieuw hoe sportieve macht ook naast het veld rendeert. Terwijl het WK dichterbij komt, mag Blauw-Zwart rekenen op een stevige FIFA-vergoeding voor zijn internationals. Het is geen bedrag dat de club volledig verandert, maar wel eentje dat perfect past in een groter verhaal: de financiële kloof met de Belgische concurrentie blijft zichtbaar.

Blauw-Zwart plukt nog eens de vruchten

De voorbije jaren bouwde Club Brugge in België een duidelijke financiële voorsprong uit. De vele deelnames aan de Champions League speelden daarin een belangrijke rol, en dat voordeel blijft zich op verschillende manieren doorzetten.

Wie structureel Europees geld binnenhaalt, kan op de transfermarkt anders bewegen. Club Brugge kan daardoor niet alleen sterker onderhandelen, maar ook hogere transfersommen vragen dan veel binnenlandse rivalen. Nu komt daar nog een extra WK-effect bovenop.

Volgens Het Nieuwsblad levert de wereldbeker Club Brugge van alle Belgische clubs het meeste op. FIFA betaalt clubs namelijk 10.000 euro per dag per speler die op het WK actief is. En net daar springt Blauw-Zwart eruit.

Vijf WK-gangers, minstens 1,35 miljoen euro

Club Brugge vaardigt met Joaquin Seys, Brandon Mechele, Hans Vanaken, Joel Ordoñez en Gustaf Nilsson vijf spelers af naar het WK. Daarmee is het de hofleverancier van JPL-spelers op het toernooi.

Die vijf namen leveren Club Brugge nu al minstens 1,35 miljoen euro op. Dat bedrag kan nog stijgen als enkele spelers de groepsfase overleven. Voor een club met de financiële slagkracht van Blauw-Zwart is dat geen wondermiddel, maar wel opnieuw een duwtje in dezelfde richting.

LEES OOK  Vanaken ziet oplossing voor Duivels-dilemma met De Bruyne

Het toont ook hoe breed de impact van een sterke kern kan zijn. Niet alleen de prestaties op het veld tellen mee, ook de aanwezigheid van internationals op het hoogste podium brengt geld in het laatje.

Genk, Charleroi en Anderlecht kijken mee

Ook Genk mag rekenen op een mooi bedrag. Met El Ouahdi, Medina, Kayembe en Ito stuurt de club vier spelers naar het WK, goed voor meer dan 1 miljoen euro aan vergoedingen.

Opvallend is vooral de positie van Charleroi. Naast Union telt ook Charleroi drie WK-gangers in zijn kern: Yacine Titraoui werd opgeroepen voor Algerije, terwijl Koné en Guiagon naar het toernooi trekken met Ivoorkust.

Daarmee doet Charleroi op dit vlak zelfs beter dan Anderlecht. Paars-wit vaardigt Saliba en Huerta af. Goto is eveneens een Anderlecht-speler, maar die vergoeding moet gedeeld worden met STVV, omdat hij daar dit seizoen op huurbasis speelde.

Het WK wordt zo niet alleen een sportief uithangbord, maar ook een financiële meetlat voor de Jupiler Pro League. En aan die meetlat blijft Club Brugge voorlopig bijzonder hoog hangen.

Vind jij dat clubs meer moeten krijgen van de FIFA voor WK-spelers?

Ja 100%
Nee 0%

2 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd