De Mil vraagt tijd bij KAA Gent en prikkelt de achterban

Bij KAA Gent hangt er meer in de lucht dan alleen de jacht op een Europees ticket. Rik De Mil voelt dat zijn ploeg nog niet alles heeft losgemaakt sinds zijn komst naar de Planet Group Arena, maar de trainer kijkt nadrukkelijk verder dan de korte termijn. Zijn boodschap is helder: wie opnieuw iets wil opbouwen in Gent, heeft stabiliteit nodig.

Een project vraagt meer dan een eindsprint

De Mil hoopt KAA Gent alsnog naar Europees voetbal te loodsen, al was de start van zijn periode in Gent nog niet echt overtuigend. Net daarom klinkt zijn verhaal minder als een snelle belofte en meer als een pleidooi voor rust rond de club.

In clubblad WigWam legt de trainer uit waarom continuïteit volgens hem geen luxe is. “Ik denk dat dat een noodzaak is als je iets wil neerzetten. Buiten Westerlo ben ik in mijn clubs altijd iemand geweest die voor een project gaat. Ik heb tien jaar op Club Brugge gewerkt. En in Charleroi ben ik erin geslaagd om in bijna twee jaar iets heel moois neer te zetten, tot ieders tevredenheid”, klinkt het.

Ook bij KAA Gent ziet De Mil zichzelf niet als passant. Hij wil de komende jaren verder bouwen aan een ploeg die opnieuw herkenbaarheid en vertrouwen uitstraalt. “Ook bij KAA Gent wil ik graag op langere termijn werken. Dit seizoen hebben we een eerste stap gezet, de komende seizoenen moeten de volgende stappen volgen, mét een kwaliteitsinjectie. En dan zal het stadion ook weer makkelijker vollopen”, zegt hij.

De tribunes als spiegel voor de ploeg

Dat laatste raakt een gevoelige snaar in Gent. De club zag dit seizoen minder supporters naar het stadion komen, en De Mil schuift die verantwoordelijkheid niet zomaar richting de achterban. Voor hem begint het herstel op het veld.

LEES OOK  OFFICIEEL BEVESTIGD: KAA Gent haalt Panamese spits Josué Vergara binnen

“Nog meer supporters naar het stadion krijgen, dat is in de eerste plaats ònze verantwoordelijkheid, doordat wij als club betere resultaten en beter voetbal brengen”, zegt de coach. Het is een uitspraak die perfect samenvat waar KAA Gent momenteel staat: de band met het publiek moet opnieuw gevoed worden door prestaties, energie en voetbal dat iets losmaakt.

Tegelijk vraagt De Mil om realisme rond de verwachtingen. Gent heeft in het verleden hoge pieken gekend, maar volgens de trainer mag dat succes geen last worden die de club bij elke stap achtervolgt. “Ik hoop alleen dat de supporters niet gaan oordelen van ‘alles minder dan de titel is slecht’. Alsof het enorme succes van toen een schaduw zou zijn die nog boven de club hangt.”

De Mil kiest dus voor een verhaal van geduld, groei en herstel van vertrouwen. “We hebben een positieve spiraal nodig en ik ben ervan overtuigd dat we met deze club nog heel mooie tijden gaan beleven, stap voor stap”, besluit hij.

Bij KAA Gent zal die boodschap pas echt kracht krijgen als ze zichtbaar wordt in resultaten en voetbal dat de tribunes opnieuw meeneemt. De ambities zijn er, de druk ook. Nu moet blijken of de eerste stap van De Mil snel genoeg gevolgd wordt door de volgende.

Vind jij De Mil de juiste man voor KAA Gent?

Ja 50%
Nee 50%

4 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd