Rik De Mil legt lat meteen hoog bij KAA Gent na plotse Leko-exit

Het vertrek van Ivan Leko naar Club Brugge zorgde voor een schokgolf bij KAA Gent, maar de Buffalo’s hebben razendsnel een nieuwe leider gevonden. Rik De Mil werd woensdagavond voorgesteld en maakte meteen duidelijk welke ambities hij met Gent koestert.
Van bom naar bliksemsnelle oplossing
Maandag sloeg het nieuws van de plotse overstap van Ivan Leko naar Club Brugge in als een bom in de Planet Group Arena. Toch bleef KAA Gent niet lang verweesd achter: amper twee dagen later stond er al een nieuwe hoofdcoach voor de camera’s, zo werd onder meer bij Sporza duidelijk.
Voor Rik De Mil betekent zijn aanstelling een langverwachte stap naar de top. In de voorbije zomermercato was hij al in beeld bij Gent, maar toen viel de keuze nog op Leko. Ook Antwerp en Union toonden eerder al interesse, alleen lag Charleroi toen nog dwars en kwam een overgang er niet van. Dat verleden maakt de huidige stap extra geladen, maar De Mil wil niet horen dat KAA Gent slechts een derde optie zou zijn. “We zitten qua ambities op dezelfde golflengte. Ik heb ook de persoonlijke ambitie om stappen te blijven zetten”, zei De Mil. “In de ideale wereld gebeurt die overstap pas op het einde van het seizoen, maar soms passeert een trein waarop je wil springen en dan moet je het doen. Het gevoel zat hier meteen goed.”
De keuze voor Gent is voor De Mil bovendien meer dan louter sportief. Als Oost-Vlaming draagt hij de club al lang in zich mee. Zijn eerste voetbalherinneringen situeren zich in het Ottenstadion, de oude thuishaven van de Buffalo’s. Intussen is er veel veranderd rond de club, maar de emotionele band is gebleven.
Europees ticket als duidelijke ambitie
Nu wacht De Mil de uitdaging om KAA Gent weer op de rails te krijgen en de ploeg naar boven te leiden. Tijdens zijn persvoorstelling liet hij geen ruimte voor twijfel over de doelstellingen die hij deelt met zijn nieuwe werkgever. “De club wil Europees voetbal halen en daar moeten we een lange weg voor afleggen”, klonk het helder. “Er is een fundament waarop we voortbouwen met mijn accenten. Ik heb al wedstrijden van Gent opnieuw bekeken en van de toekomstige tegenstanders. Ik probeer maximaal voorbereid te zijn.”
Met die woorden legt De Mil de lat meteen hoog, maar hij wijst tegelijk op de basis die al aanwezig is in de kern. Hij wil daarop verder bouwen, met eigen klemtonen en een grondige voorbereiding als leidraad. Of de Oost-Vlaming erin slaagt om zijn persoonlijke ambitie en die van KAA Gent te verzoenen met een Europees ticket, zal de komende maanden blijken. Eén ding is nu al duidelijk: na de schok van Leko’s vertrek heeft Gent opnieuw een coach die vol overtuiging vooruit durft te kijken.
Denk jij dat Rik De Mil met KAA Gent Europees voetbal haalt dit seizoen?
0 stemmen
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste






