Garcia houdt rechtsachter van de toekomst warm bij Rode Duivels

Bij de Rode Duivels draait in Tubeke alles om het WK, maar onder Rudi Garcia loopt er tegelijk een tweede verhaal. De bondscoach moet straks presteren in de Verenigde Staten, terwijl hij ook al de contouren van de volgende generatie aftast. Vooral op rechtsachter komt er stilaan een interessante naam dichter bij beeld.

Garcia kijkt al voorbij het toernooi

De WK-voorbereiding van de Rode Duivels is volop bezig. In de Verenigde Staten wil België zo ver mogelijk raken, maar Garcia lijkt zijn selectiebeleid niet alleen rond de korte termijn te bouwen. Sommige keuzes verraden ook een blik op wat na het toernooi moet komen.

Dat bleek al bij de doelmannen. Niet Matz Sels, wel de jonge Mike Penders werd meegenomen als derde keeper. Die rol kan hem ervaring geven in de nationale ploeg, met het oog op een toekomst waarin hij samen met Senne Lammens kan meestrijden om een basisplaats.

Het is precies die dubbele laag die deze Duivels interessant maakt. Garcia moet resultaten najagen, maar tegelijk vermijden dat bepaalde posities plots zonder opvolging vallen. Op rechtsachter wordt die oefening stilaan onvermijdelijk.

Rechtsachter wordt een gevoelige positie

Thomas Meunier en Timothy Castagne waren de voorbije jaren vaste waarden bij de Rode Duivels. Hun ervaring blijft belangrijk, alleen schuift de tijd onverbiddelijk mee. Meunier wordt in september 35, Castagne in december 31.

Daarom is het logisch dat Garcia de markt van mogelijke opvolgers al verkent. In zijn voorselectie was er plaats voor Ignace Van der Brempt, een naam die in België nog altijd verbonden blijft aan zijn opleiding bij Club Brugge. De 24-jarige rechtsachter speelt sinds vorig seizoen voor Como.

Ook dat is geen detail. Como eindigde knap vierde in de Serie A, waardoor Van der Brempt zich plots in een competitiecontext bevindt die extra gewicht geeft aan zijn kandidatuur. Een WK-selectie leverde dat nog niet op, maar de deur naar de Rode Duivels lijkt niet gesloten.

LEES OOK  Frankrijk krijgt meteen waarschuwing ondanks WK-start met Mbappé in hoofdrol

Van der Brempt wacht op zijn eerste echte kans

In Het Laatste Nieuws reageerde Van der Brempt open op zijn plaats in de ruime lijst van Garcia. "Ik was niet verrast dat ik op de lijst met 55 namen stond", klonk het. "Ik speel bij een topclub in de Serie A. Ik heb de bondscoach niet zelf gesproken. Ik kreeg wel een berichtje van de teammanager. En een mailtje. (lacht) Gelukkig is die niet in de spam terechtgekomen. Ik vond het eigenlijk bijzonder en spannend."

Voorlopig blijft het dus bij erkenning op afstand. Van der Brempt mag zich gezien voelen, maar moet zijn eerste selectie nog afdwingen. Zelf legt hij de lat duidelijk na het WK: "Nu is het aan mij om te blijven presteren. De doelstelling is om na het WK in aanmerking te komen voor mijn eerste selectie."

Bij de Rode Duivels is vernieuwing zelden een simpele breuk met het verleden. Het gebeurt meestal in lagen, via voorselecties, signalen en momenten waarop een speler plots klaar moet zijn. Van der Brempt zit voorlopig nog in die wachtkamer, maar op een positie waar de toekomst snel nadrukkelijker kan beginnen meepraten.

Vind jij dat Van der Brempt na het WK zijn kans moet krijgen?

Ja 100%
Nee 0%

1 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd