Benteke legt zijn Duivels-dossier naast Ivan Toney: “Die vraag was legitiem”

Christian Benteke verdween niet met lawaai uit beeld bij de Rode Duivels, maar helemaal stil blijft hij ook niet. De 35-jarige spits, jarenlang een vertrouwd gezicht in de nationale selectie, is er niet bij richting WK en voelt dat zijn dossier anders wordt bekeken dan dat van sommige anderen.

Een vaste waarde die naar de achtergrond schoof

Benteke was lange tijd een naam die bijna vanzelf opdook wanneer de selectie van de Rode Duivels bekend werd gemaakt. Intussen is dat veranderd. De aanvaller van Al-Wahda raakte in de aanloop naar de Verenigde Staten en Qatar volledig op de achtergrond.

Bondscoach Rudi Garcia nam hem uiteindelijk niet op in zijn WK-kern. Naar verluidt zat Benteke wel nog in de voorselectie, maar de keuze viel finaal op Matias Fernandez-Pardo. Daardoor lijkt het hoofdstuk van Benteke bij de nationale ploeg meer dan ooit naar zijn laatste pagina’s te schuiven.

In gesprek met La Dernière Heure reageerde Benteke op zijn afwezigheid. Niet rancuneus, wel met de nuchterheid van iemand die weet hoe selecties werken. Zeker bij een land waar de concurrentie stevig blijft en elke keuze discussie oproept.

“Er zijn altijd gefrustreerde spelers”

Benteke zag ook dat andere spelers naast de selectie grepen. Mika Godts werd niet meegenomen, en dat leidde blijkbaar zelfs buiten België tot vragen. “Ik neem aan dat Garcia de best mogelijke spelers heeft genomen”, zei Benteke.

Daarna verwees hij naar gesprekken binnen zijn eigen spelersgroep. “Ik heb Braziliaanse vrienden van mijn team die me vertelden over het feit dat een speler die bij Ajax speelt niet is meegenomen. Ze begrepen niet waarom.”

Toch wil Benteke die discussie niet groter maken dan ze is. “Ik ben niet echt op de hoogte van de controverse. Er zijn altijd spelers die gefrustreerd zijn om er niet bij te zijn. Ik heb nog nooit een selectie gehoord waar iedereen blij mee is”, klonk het.

LEES OOK  Marokko verliest twee zekerheden vlak voor WK-kraker tegen Brazilië

De MLS-discussie blijft hangen

Voor Benteke zit het gevoelige punt vooral in hoe zijn prestaties werden gewogen toen hij nog in de MLS speelde. Hij vindt dat zijn naam toen wel degelijk opnieuw op tafel mocht liggen. “Toen ik de topscorer van de MLS was, was het legitiem om de vraag te stellen.”

Daarna sneed hij een bredere reflex aan binnen het Belgische voetbal. “Na afloop is er een culturele truc als Belg die het moeilijker maakt om een speler te nemen die niet in een topcompetitie zit dat we waarderen.”

Benteke haalde vervolgens Ivan Toney aan als vergelijking. “Wat was de discussie destijds om me niet terug te nemen? Dat het niveau van MLS niet goed is? Ivan Toney zat in Saoedi-Arabië en werd teruggenomen in het Engelse nationale team.”

Het is geen open aanval op Garcia, maar wel een duidelijke kanttekening bij de manier waarop een carrièrepad buiten de vertrouwde Europese top wordt ingeschat. Benteke lijkt te aanvaarden dat de deur bij de Rode Duivels bijna dicht is, alleen blijft de vraag hangen of ze niet al eerder te snel werd dichtgeduwd.

Vind je dat Benteke nog iets had kunnen betekenen voor de Rode Duivels?

Ja 0%
Nee 0%

0 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd