Oranje reist met ambitie naar WK, maar aanval blijft het grote discussiepunt

Nederland vertrekt naar het WK met een herkenbaar gevoel: geloof in de eigen traditie, maar ook een knoop in de maag. Oranje heeft genoeg kwaliteit om lastig te zijn voor bijna elke tegenstander, alleen hangt er vooral aanvallend een vraagteken boven de ploeg. Net dat maakt de verwachtingen boeiend: tussen grootspraak en voorzichtigheid ligt een toernooi dat snel kan kantelen.
Van der Vaart gelooft in een diepe run
Rafael van der Vaart ziet het glas duidelijk halfvol. Bij NOS schuift hij Oranje naar voren als een ploeg die ver kan raken, op voorwaarde dat de puzzelstukken op het juiste moment in elkaar vallen.
Waar Nederland volgens hem kan eindigen? “Halve finales. Omdat we een goed team hebben. Als iedereen in vorm is, kunnen we van veel ploegen winnen”, klonk het bij de voormalige international.
Die uitspraak past bij de ambitie waarmee Nederland naar zo’n toernooi trekt. Oranje blijft Oranje: een land dat niet graag klein denkt, zelfs wanneer de ploeg niet meer dezelfde uitgesproken topkwaliteiten lijkt te hebben als in sommige eerdere generaties.
De spitsvraag blijft boven de ploeg hangen
Wim Kieft kijkt er nuchterder naar. Hij ziet Nederland zeker niet kansloos, maar legt de vinger op de plekken waar twijfel zit. Vooral voorin is het zoeken naar houvast.
“Ik denk dat we de poule wel doorkomen. Dat is het allerbelangrijkste. En Nederland heeft goede spelers. Maar ga je spelen met Memphis Depay of Donyell Malen in de spits? Of allebei? En hoe fit is Depay? Daar hangt het vanaf. Wereldkampioen worden is niet reëel. Maar een kwart- of halve finale is vaker gebeurd”, aldus Kieft.
Het is precies die dubbelheid die rond Oranje hangt. Er is kwaliteit, er is ervaring en er is geloof. Maar de absolute zekerheid voorin, de speler die een moeilijk WK-duel openbreekt wanneer alles vastzit, lijkt minder vanzelfsprekend.
Geen wandeling door de groepsfase
Pierre van Hooijdonk waarschuwt dan weer voor het idee dat Nederland zomaar aan de goede kant van het schema zit. Volgens hem wordt de groep van Oranje onderschat.
“Er wordt gezegd dat we aan de makkelijke kant van het schema zitten, maar de poule van Nederland is een van de sterkste van het toernooi”, stelde de ex-aanvaller.
Dat gevoel valt te begrijpen. Japan en Zweden zijn tegenstanders waar niemand zomaar overheen loopt, met voldoende kwaliteit om Nederland pijn te doen. Tunesië wordt binnen de groep als het zwakkere broertje gezien, iets wat ook bleek tegen de Rode Duivels.
Voor Oranje begint het WK dus niet met zekerheid, maar met spanning. De halve finale leeft als droom, de kwartfinale klinkt realistischer, en de groepsfase vraagt meteen scherpte. In dat niemandsland tussen verwachting en twijfel zal Nederland moeten bewijzen welke versie van zichzelf het deze zomer meebrengt.
Denk jij dat Oranje de halve finales haalt?
1 stemmen
Volg VoetbalFocus overal❗
Extra specials, visuals en unieke content.
Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste






