Dolberg oogst lof na PSV-duel: debat over Ajax-spits laait op

Kasper Dolberg blijft in Nederland de aandacht naar zich toe trekken. Na zijn optreden tegen PSV kreeg de ex-spits van Anderlecht opvallend veel lof aan tafel bij ESPN. De discussie in Amsterdam lijkt daardoor weer een duidelijke richting uit te gaan.

El Ahmadi ziet een complete spits

Karim El Ahmadi stak zijn bewondering niet weg na het duel van Ajax tegen PSV. Volgens ESPN was de analist vooral getroffen door het totaalpakket dat Dolberg in die wedstrijd etaleerde, niet enkel door wat er in de zestien gebeurde.

“Die liet in alles zien dat hij echt een goede spits is”, klonk het bij El Ahmadi. Hij legde de lat meteen hoog: “Je hoopt dat zo’n speler dat wekelijks kan laten zien. Je zag dat hij geprikkeld was en hij had wel echt wat te bewijzen.”

Wat vooral bleef hangen, was de manier waarop Dolberg zich ook zonder bal liet opmerken. “Hij was in alles, in het verdedigen en in het meevoetballen, echt geweldig”, zei El Ahmadi, die daar ook een duidelijke conclusie aan koppelde: “Met de vorm van Dolberg zou ik ook niet wisselen… dan zou je hem altijd op moeten stellen.”

Luijckx stelt de terugkerende vraag

Ook Kees Luijckx was onder de indruk, al schoof hij meteen een bedenking naar voren die vaker opduikt bij sterke prestaties van Dolberg. Voor hem draait het niet om één topavond, maar om de herhaalbaarheid doorheen een seizoen.

LEES OOK  OFFICIEEL BEVESTIGD: Weghorst maakt jeugddroom waar bij FC Twente na afscheid van Ajax

“Volgens mij is het punt bij hem, kan hij het week in week uit doen? Want als dat zo is, dan is er geen twijfel natuurlijk”, stelde Luijckx. Daarbij ging het voor hem vooral over de fysieke kant: “Maar kan hij dat fysiek? Kan hij zichzelf zo veel pijn doen en kan zijn lichaam dat opbrengen.”

Luijckx keek ook naar de opties voorin en noemde Dolberg samen met Wout Weghorst: “Eigenlijk is het een goed duo met Weghorst in de spits, maar dat is er nog niet uitgekomen.”

Dolberg is 28 en zit in zijn tweede periode bij Ajax. De Deen werd afgelopen winter voor tien miljoen euro overgenomen van Anderlecht en zit intussen aan drie doelpunten in de Eredivisie. Zijn contract loopt door tot de zomer van 2029 in de Johan Cruijff ArenA.

Vind jij dat Dolberg altijd in de basis moet staan bij Ajax?

Ja 0%
Nee 0%

0 stemmen


Volg VoetbalFocus op social media❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd