Vitor Bruno zet Anderlecht meteen op scherp met boodschap aan kleedkamer

Vitor Bruno stapt bij RSC Anderlecht niet binnen met vrijblijvende woorden. De voormalige trainer van FC Porto is voorgesteld als nieuwe coach van paars-wit en legde meteen de nadruk op iets dat rond Anderlecht altijd zwaar weegt: de verantwoordelijkheid van een grote club. Zijn eerste boodschap klinkt ambitieus, maar vooral bijzonder duidelijk.

Een project dat hem meteen raakte

Bruno maakte via de officiële kanalen van Anderlecht duidelijk waarom hij voor deze stap heeft gekozen. Niet alleen de naam van de club speelde mee, ook de manier waarop het sportieve project aan hem werd voorgesteld, maakte indruk.

“Ik ben heel erg vereerd, de manier waarop het project aan mij is gepresenteerd, de visie van iedereen, vooral degenen met wie ik heb gesproken”, klonk het bij de Portugese trainer. Daarmee zet Bruno meteen de toon: hij ziet Anderlecht niet als zomaar een volgende halte, maar als een opdracht met gewicht.

Die opdracht wil hij invullen met voetbal dat initiatief neemt. Bruno spreekt over een dominante ploeg, een team dat de bal zo snel mogelijk opnieuw wil veroveren en de tegenstander hoog onder druk zet. Niet afwachten, wel richting geven aan wedstrijden.

Werken als vertrekpunt, niet als slogan

De meest opvallende passage zat misschien niet in zijn tactische uitleg, maar in zijn kijk op mentaliteit. “Daarnaast komt het allemaal neer op het werken. Werkverslaafd zijn en de spelers laten begrijpen dat ze een hele grote club vertegenwoordigen”, zei Bruno.

Voor de nieuwe Anderlecht-coach is dat geen detail. “Dat zij die verantwoordelijkheid hebben, want daar valt voor mij niet over te discussiëren”, voegde hij eraan toe. Het is een zin die meteen richting geeft aan zijn start: wie bij paars-wit speelt, moet volgens Bruno volledig mee zijn in het grotere verhaal.

LEES OOK  OFFICIEEL BEVESTIGD: KRC Genk verliest Murenzi aan Levante op gevoelig moment

Ook de betrokkenheid van de spelers wordt voor hem essentieel. “De spelers moeten toegewijd zijn. Bij een enorme club als deze is er geen andere manier. Dus: werken. Ik ben heel erg ambitieus, dus ik wil iets betekenen voor deze club”, aldus Bruno.

Daarmee legt hij de lat niet alleen bij zichzelf, maar ook bij de kleedkamer. Anderlecht krijgt een trainer die dominantie op het veld koppelt aan discipline ernaast. Ambitie moet zichtbaar worden in gedrag, inzet en de manier waarop de ploeg wedstrijden aanpakt.

Bruno beseft wel dat zijn verhaal niet van vandaag op morgen volledig zal staan. “Ik wil de mensen gelukkig maken, ik weet dat we stap voor stap moeten gaan. Er is nog een lange weg te gaan, maar we zijn hier om ervoor te gaan.” Bij Anderlecht begint zo een nieuw hoofdstuk dat meteen rond één woord draait: verantwoordelijkheid.

Geloof jij dat Vitor Bruno snel zijn stempel drukt bij Anderlecht?

Ja 44%
Nee 56%

9 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd