Ruben Van Gucht onder vuur bij VRT: sportanker wacht in onzekerheid af

Ruben Van Gucht zit midden in een mediastorm die maar niet gaat liggen. Bij de VRT stapelen de incidenten zich op en intussen is de sportjournalist al weken niet meer in beeld als sportanker. Officieel blijft het stil, maar achter de schermen rommelt het stevig.
Incidenten op en naast het scherm
De voorbije maanden dook Van Gucht geregeld op om de verkeerde redenen. Volgens berichten in onder meer HLN werd hij al eerder in verband gebracht met incidenten in het verkeer en opvallend gedrag in verschillende tv-programma’s. Zo werd hij uit het VTM-programma De Verraders gezet nadat hij een smartwatch en een laptop het spel binnen smokkelde, volledig tegen de spelregels in.
Terwijl hij momenteel nog te zien is in De Slimste Mens ter Wereld op Play, lijkt de situatie achter de schermen bij de openbare omroep veel minder rooskleurig. Binnen de VRT-sportredactie zouden collega’s het gedrag van de 39-jarige journalist meer dan beu zijn. Volgens verschillende bronnen is Van Gucht sinds begin november niet meer te zien als sportanker, omdat hij uit de ankerplanning werd gehaald.
Meerdere collega’s schetsen een beeld van een eigengereide manier van werken, met afspraken die niet werden nageleefd en teamwork dat soms ver te zoeken was. Het meest besproken incident zou dateren van zondag 30 maart, de dag van Gent-Wevelgem. Van Gucht moest er de startinterviews verzorgen, maar dook niet op. “Hij lag nog in bed”, klinkt het bij een collega. Uiteindelijk moest Rutger Vanseveren in allerijl inspringen om de live-interviews over te nemen.
VRT zwijgt, toekomst onduidelijk
Ook op de nieuwsdienst bleef de situatie niet zonder gevolgen. Op 6 juli haalde Van Gucht het Journaal van 13 uur niet, waardoor nieuwsanker Annelies Van Herck het sportblok noodgedwongen zelf moest presenteren. Een uitzonderlijke noodoplossing, die volgens betrokkenen illustreert hoe vast de situatie was komen te zitten.
Toch is er geen sprake van een officiële schorsing. Van Gucht blijft actief binnen de VRT: hij presenteert De Weekwatchers op Radio 2 en verzorgt commentaar bij veldritten. Wanneer hij opnieuw in beeld komt als sportanker in Sportweekend of het Journaal, is op dit moment hoogst onzeker.
De VRT houdt de lippen stijf op elkaar over de interne afhandeling. De woordvoerster bevestigt enkel dat er “gesprekken met Van Gucht lopen”, maar benadrukt dat die vertrouwelijk zijn, zoals gebruikelijk tussen werkgever en werknemer. Intussen blijft de druk rond de populaire maar omstreden sportstem toenemen, en is het afwachten of en hoe hij zijn plek als gezicht van de sportredactie kan terugwinnen.
Moet VRT Ruben Van Gucht opnieuw als sportanker inzetten?
1 stemmen







RVG heeft het leven al uitgespeeld, en lijkt enkel nog zijmissies te doen..