Proces rond Anderlecht-verkoop krijgt nieuwe pijnlijke wending

Het dossier rond de verkoop van Anderlecht blijft aanvoelen als een open wonde in het Belgische voetbal. Net wanneer het proces over mogelijke fraude eindelijk van start moest gaan, schuift alles opnieuw op. Voor Marc Coucke en zijn kamp is dat geen detail meer, maar een nieuwe vertraging in een zaak die al jaren blijft nazinderen.

Een overname die blijft terugkomen

De kern van het dossier ligt bij de overname van Anderlecht in 2017. Coucke betaalde toen 59,2 miljoen euro om 74 procent van de aandelen in handen te krijgen. Wat een nieuw tijdperk moest inluiden, kreeg al snel een bijzonder wrange nasmaak.

Centraal staat onder meer het contract van Leander Dendoncker. Met de datum van dat contract zou zijn gefoefeld, waardoor Coucke plots miljoenen moest betalen aan makelaar Christophe Henrotay. Die betaling draait rond een zogenoemde finders fee in het overnamedossier.

Volgens het dossier zou Henrotay dat hebben bedisseld met Herman Van Holsbeeck, de toenmalige sportief manager van Anderlecht. De redenering: Coucke moest opdraaien voor die vergoeding, hoewel hij niet door Henrotay was aangebracht. Ook voormalig Anderlecht-CEO Jo Van Biesbroeck staat in het dossier terecht.

Wrakingsverzoek zet alles opnieuw stil

Normaal moest het proces donderdag eindelijk van start gaan. Dat gebeurt voorlopig niet. De advocaat van Henrotay diende immers een wrakingsverzoek in tegen de voorzitter van de rechtbank.

Volgens Het Laatste Nieuws had die advocaat gevraagd om de geplande zitting van vrijdag te schrappen, omdat hij andere belangrijke processen in zijn agenda heeft. Toen de rechtbankvoorzitter daarop reageerde met de vraag of dat een grap was, viel dat bijzonder slecht. Het gevolg: de start van het proces wordt opnieuw vooruitgeschoven.

LEES OOK  De klok tikt in Lotto Park: spoor-Vrancken levert Anderlecht voorlopig niets op

In het kamp-Coucke komt die nieuwe wending hard aan. Zijn advocaat Walter Van Steenbrugge reageerde scherp: "De wraking is een slag in ons gezicht. Het is voor ons echter al heel lang duidelijk dat blijkbaar alle middelen goed zijn om de boel te vertragen".

Voor Anderlecht blijft dit een dossier dat ver buiten de sportieve actualiteit reikt. Het gaat niet over een gemiste kans, een trainerswissel of een transferzomer, maar over de fundamenten van een machtswissel bij een van de grootste clubs van het land.

Zolang het proces niet echt op gang komt, blijft de zaak vooral hangen in procedure, frustratie en wantrouwen. De aftrap die duidelijkheid moest brengen, is opnieuw uitgesteld. En net dat maakt de stilte rond het dossier alleen maar luider.

Denk je dat dit proces snel op gang komt?

Ja 0%
Nee 100%

1 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd