Pro League houdt koers na stemming: Parys tempert verwachtingen

De Pro League heeft na de Algemene Vergadering een knoop doorgehakt over de regels rond U23-teams in de tweede afdeling, en dat blijft nazinderen. CEO Lorin Parys erkent dat niet iedereen zich in de uitkomst kan vinden, al wil hij vooral rust brengen in een dossier dat al te lang schuurt.
Regels bijgestuurd, spelregels hertekend
Vanaf volgend jaar kunnen U23-teams opnieuw ‘gewoon’ degraderen uit de tweede afdeling. Clubs die dit seizoen slachtoffer zouden worden van het eerder als illegaal bestempelde quotum, krijgen dan weer een reddingsboei en worden “opgevist”. Volgens verschillende media gaf Lorin Parys na afloop van de Algemene Vergadering extra toelichting bij de richting die nu is uitgezet.
Parys verwees daarbij naar de aanpassingen die volgen op een voorstel van de BMA. De quota blijven volgens hem overeind, maar de voorwaarden rond promotie en degradatie worden herbekeken. “De regels zijn nu aangepast zoals de BMA het heeft voorgesteld. Dat betekent dat de quote behouden blijven, maar de kansen op promotie en degradatie zullen worden herzien”, klonk het bij de CEO. Hij benadrukte dat er “sereen” overleg komt met alle partijen die nog mee moeten beslissen.
Geen eensgezindheid, wel een deadline
De onrust is evenwel niet verdwenen. Georges-Louis Bouchez, voorzitter van Francs Borains, vreest dat de amateurvleugels moeilijk zullen meestappen in het voorstel, net omdat zij in dit ingewikkelde verhaal het meest dreigen te verliezen. Parys probeerde die kritiek te ontmijnen met het klassieke evenwichtsoefening: “Het is een verhaal van geven en nemen. We gaan kijken wat de vragen zijn en of we die positief kunnen beantwoorden.”
Tussen de lijnen gaf Parys ook aan dat er nog drempels zijn: naast de betrokkenen aan tafel moet ook de Hoge Raad van het profvoetbal groen licht geven om alles tijdig rond te krijgen. Bovendien hangt boven het dossier nog een tweede discussie: het competitieformat. Niet iedereen zit daar op dezelfde golflengte, en KAA Gent dreigt zelfs met juridische stappen als de play-offs zouden verdwijnen. Parys reageerde nuchter: “Dat is hun recht. Ik moet elk van mijn clubs even graag zien. Of er ooit eensgezindheid komt? Dat kan je niet verwachten wanneer 30 clubs met uiteenlopende belangen een koek moeten verdelen.”
Met een kwinkslag sprak hij over “unscripted drama, op en naast het veld”, maar de boodschap was vooral dat de deur naar nieuwe discussies nooit helemaal dicht kan. Volgend seizoen gaat het profvoetbal naar een format met 18 ploegen, en na een “objectieve evaluatie” kan het debat opnieuw openbreken. “Het is een illusie om die discussie weg te vegen”, stelde Parys, al blijft voor volgend seizoen de tweederdemeerderheid volgens hem het kompas.
Vind jij dat de Pro League dit dossier goed heeft aangepakt?
0 stemmen
Volg VoetbalFocus op social media❗
Extra specials, visuals en unieke content.
Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste






