Marc Coucke ontploft: Anderlecht-baas voelt zich doelwit

Marc Coucke staat bij het grote publiek bekend als de kleurrijke eigenaar van RSC Anderlecht, maar achter de schermen is hij vooral de gedreven ondernemer met duizenden werknemers op de loonlijst. Net die rol zorgt er nu voor dat hij bijzonder scherp uithaalt naar politiek en media, want volgens hem worden “alle spelregels” zomaar tijdens de match veranderd.
Coucke raakt diep geraakt
In een gesprek met HLN legt Coucke uit hoe zijn blik veel verder reikt dan enkel het voetbal. Zijn zakelijke imperium strekt zich uit over uiteenlopende sectoren, waardoor hij dagelijks geconfronteerd wordt met de realiteit van bedrijven die moeten plannen, bijsturen en anticiperen. Vanuit die positie voelt hij zich nu rechtstreeks geraakt door een politieke beslissing die er net op het einde van het jaar is gekomen.
De timing maakt het voor hem extra pijnlijk. De kerstperiode is volgens Coucke traditioneel één van de drukste en belangrijkste momenten voor ondernemers. Plannen worden afgerond, strategieën voor het nieuwe jaar uitgewerkt en grote lijnen vastgelegd. “Voor ondernemers is het traditioneel een cruciale periode, waarin plannen worden afgerond en strategieën voor het nieuwe jaar vorm krijgen,” klinkt het. Net dan ziet hij hoe de overheid volgens hem de kaarten volledig herschikt.
“Stop met ondernemers te bashen”
Coucke spaart de grote woorden niet wanneer hij het over die politieke koerswijziging heeft. “Dan verandert de regering plotseling alle spelregels voor volgend jaar,” zegt hij. Volgens de Anderlecht-eigenaar knalt de onzekerheid frontaal binnen bij bedrijven die net stabiliteit nodig hebben om vooruit te kijken. Die onvoorspelbaarheid vindt hij nefast voor iedereen die moet investeren en mensen tewerkstelt.
Ook richting media steekt Coucke zijn frustratie niet onder stoelen of banken. Hij ergert zich aan de manier waarop ondernemers worden neergezet in artikels en debatten. “Er blijven maar artikelen verschijnen in de media à la ‘Iedereen wordt getroffen behalve de sterkste schouders’. Ik vind dat jammer. Want de sterkste schouders worden het allerfelst getroffen. Is dat normaal? Absoluut. Maar dat ze in godsnaam stoppen met ondernemers en bedrijven te bashen, alsof zij aan alle besparingen ontsnappen,” fulmineert hij. Met die felle woorden maakt de Anderlecht-baas duidelijk dat hij zich en zijn collega-ondernemers onterecht geviseerd voelt, precies op het moment dat zij volgens hem stabiliteit en vertrouwen nodig hebben.
Heeft Marc Coucke volgens jou een punt wanneer hij zegt dat ondernemers het zwaarst getroffen worden door de nieuwe maatregelen?
0 stemmen
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste






