Koeman schuift paniek weg bij Oranje en zet WK-arbitrage onder hoogspanning

Nederland heeft zijn laatste rechte lijn richting het WK niet met een geruststellend gevoel afgewerkt. Oranje won wel van Oezbekistan, maar de manier waarop liet vragen hangen. Ronald Koeman weigert echter mee te stappen in paniekvoetbal en koos na afloop vooral voor tegengewicht.
Oranje wint, maar de twijfel blijft hangen
De voorbereiding van Nederland op het WK in de Verenigde Staten, Mexico en Canada oogt allesbehalve vlekkeloos. Eerder ging Oranje in eigen huis onderuit tegen Algerije, waardoor de laatste oefeninterland tegen Oezbekistan toch wat meer gewicht kreeg dan vooraf gewenst.
Ook tegen de nummer 50 van de FIFA-ranking liep het niet vanzelf. Nederland kreeg de zege pas in de absolute slotfase over de streep en had daar twee strafschoppen voor nodig. Het werd uiteindelijk 2-1, maar de kritiek na afloop was stevig.
Vooral het aanvallende rendement lag onder vuur. In Nederland klonk de vraag of Oranje met te weinig dreiging richting WK trekt. Koeman wilde die lezing niet zomaar laten passeren.
“Of er paniek is? Ik kan alleen aangeven dat het beter moet. Ik vind ons gebrek aan doelpunten geen hoofdpijndossier”, tekende Sporza op. De bondscoach erkende wel dat er iets moet verschuiven in de laatste meters.
“Ik denk dat de aanvallers altijd willen scoren”, zei Koeman. “Eén is: je creëert kansen. Maar twee is: op dit niveau moet je wel minstens drie velddoelpunten maken over de twee wedstrijden heen. Dat moet wel veranderen, want anders win je niet veel wedstrijden.”
Koeman kiest voor kalmte én een scherpe sneer
Opvallend genoeg bleef Koeman na de wedstrijd opvallend positief. Waar de buitenwereld vooral de moeizame score en de twee penaltygoals zag, benadrukte hij de controle die Nederland volgens hem in grote delen van de match had.
“Ik ben niet gefrustreerd, dat was ik meer in de wedstrijd tegen Algerije. We hebben wederom de eerste helft heel veel goede momenten gehad en totaal niets weggegeven, behalve na de rode kaart”, klonk het.
Net die fase deed de bondscoach zichtbaar iets. Koeman spaarde de scheidsrechter niet en plaatste de beslissing meteen in een bredere WK-context. “Iets wat niet bewust hands is en daar geef je iemand een rode kaart voor. Als dit het niveau is van de scheidsrechters op het WK, dan gaan we nog lachen.”
Zo vertrekt Oranje niet in totale crisis, maar ook niet in rust. De bondscoach ziet voldoende aanknopingspunten, terwijl de kritiek rond de aanval en de irritatie over arbitrage blijven nazinderen. Richting WK wordt vooral duidelijk dat Nederland nog niet in een fase zit waarin het twijfels moeiteloos wegvoetbalt.
Vind jij dat Koeman gelijk heeft over de arbitrage?
0 stemmen
Volg VoetbalFocus overal❗
Extra specials, visuals en unieke content.
Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste






