‘De Mil legt meteen druk op mercato van KAA Gent na eerste training’

Bij KAA Gent is de voorbereiding nog maar net begonnen, maar de zomer laat zich nu al voelen. Rik De Mil kreeg woensdag zijn groep opnieuw op het veld, zag nieuwe gezichten aansluiten en sprak tegelijk zonder veel omwegen over wat nog ontbreekt. De kern ademt ambitie, maar ze is nog niet af.

Burgess brengt meteen gewicht in de kleedkamer

Met Christian Burgess, Lars Cooman en Josué Vergara staat de teller bij KAA Gent voorlopig op drie zomeraanwinsten. Vergara was er op de eerste training nog niet bij, maar De Mil kon toch al enkele nieuwe accenten leggen in zijn groep. Vooral Burgess springt in het oog.

De ervaren verdediger komt over met een stevig profiel. Vorig seizoen was hij nog aanvoerder en sterkhouder bij Union, wat van zijn komst meer maakt dan zomaar een extra naam op de spelerslijst. Voor De Mil telde niet alleen wat Burgess eerder bewees, maar ook met welke honger hij naar Gent zou komen.

“Christian heeft bij Union toch heel veel bewezen maar je moet toch ook kunnen inschatten met welke ambities hij zou afzakken naar Gent”, vertelde De Mil aan Het Nieuwsblad. “Christian heeft me er tijdens een goed gesprek van overtuigd dat zijn winnaarsmentaliteit nog intact is. Ik vond het indrukwekkend hoe hij daarover sprak. Hij is ook een echte leidersfiguur en dat konden we echt wel gebruiken.”

De as blijft het grote werkpunt

Toch werd op dag één ook zichtbaar dat KAA Gent nog niet compleet is. Skoras geniet nog enkele dagen vakantie, terwijl Samoise, Paskotsi, De Meyer en Vernemmen nog altijd revalideren. Daarnaast is er voor Es-Saouabi geen plaats meer en zijn de gehuurde spelers Hong, Duverne en Hashioka vertrokken.

Dat maakt de boodschap van De Mil niet toevallig scherp. De coach wil vooral centraal op het veld nog extra opties zien verschijnen. “We hebben inderdaad nog wel enkele versterkingen nodig, vooral in de as van het veld”, klonk het duidelijk.

LEES OOK  Perisic en Modric laten Kroatië nog niet los voor beslissend WK-duel

Die uitspraak zegt veel over de fase waarin KAA Gent zich bevindt. Er is beweging, er is kwaliteit bijgekomen, maar de ruggengraat van de ploeg moet nog verder vorm krijgen. In een voorbereiding waarin automatismen snel belangrijk worden, is dat geen detail.

Ook naast het veld schuift Gent nog met pionnen

Niet alleen de spelerskern krijgt nog aanpassingen. Ook in de staf van De Mil is er nog werk aan de winkel. Met Hans Cornelis haalde KAA Gent al een vertrouwde naam binnen als nieuwe rechterhand, maar daar stopt het niet.

Timothy Derijck vertrekt en moet vervangen worden. Voor die extra assistentenrol is Dwight Waeytens in beeld, momenteel nog aan de slag bij Zulte Waregem. De clubs praten over een overstap, maar een akkoord is er nog niet.

De Mil kent Waeytens wel al uit zijn periode bij Club Brugge, waar die van 2018 tot 2023 jeugdtrainer was. Dat maakt de piste logisch, maar nog niet afgerond. Ook daar blijft KAA Gent dus in een tussenfase hangen.

De eerste trainingsdag bracht daardoor geen afgewerkte ploeg, maar wel een heldere richting. De Mil heeft leiderschap binnengehaald, ziet waar de gaten zitten en wacht nu op verdere versterking. Voor KAA Gent wordt de voorbereiding niet alleen op het veld gespeeld, maar ook in de keuzes die de komende weken nog moeten volgen.

Vind jij dat KAA Gent nog volk in de as nodig heeft?

Ja 91%
Nee 9%

22 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd