Vanderbiest over zijn toekomst bij KV Mechelen: opvallend signaal

Fred Vanderbiest heeft KV Mechelen naar de Champions’ Play-offs geloodst, en net dan kiest hij voor een opvallend eerlijke toon over wat hij zelf wil. Niet met grote verklaringen, wel met één duidelijke wens die in het huidige voetbal zelden nog hardop wordt uitgesproken.

Succescoach kijkt vooruit

KV Mechelen is dit seizoen uitgegroeid tot een van de revelaties in de Jupiler Pro League. Achter de Kazerne werd het een jaargang met een stevig sportief resultaat, met Vanderbiest als gezicht van die opmars richting Champions’ Play-offs. In die context ging de coach in gesprek met HUMO, waar hij niet alleen terugblikte, maar vooral vooruit keek.

Dat vooruitkijken deed hij op een manier die ook iets zegt over hoe hij naar zijn werk wordt beoordeeld. Vanderbiest merkte dat er bij een deel van de aanhang kritiek klonk op de manier van spelen, maar hij plaatst daar zijn eigen prioriteit tegenover. “Ik heb het resultaat altijd vooropgeplaatst. Kan het op een mooie manier, zal ik het niet laten. Maar het resultaat is heilig – niet voor niets heb ik de reputatie een verdedigende trainer te zijn”, klonk het.

Doelen, kritiek en een lange droom

De coach koppelde zijn keuzes ook aan cijfers die hij zelf aanhaalt. KV Mechelen zou volgens hem op basis van data zelfs laatste moeten staan, maar op het veld kwam er wel een positief doelsaldo uit: plus twee. Vanderbiest benadrukte dat Malinwa minder scoorde dan in andere jaren, maar tegelijk ook beduidend minder incasseerde. Het soort balans dat zelden applaus oplevert, maar wel punten.

LEES OOK  Ex-Genk-speler Muñoz kraakt taai DR Congo en houdt Colombia op WK-spoor

Voor volgend seizoen wil Vanderbiest het bewust nuchter houden. “We vatten het volgende seizoen heel realistisch aan. De linkerkolom wordt het doel. Worden we achtste, maar met beter spel, zullen de supporters dat wel kunnen plaatsen. Na Nieuwjaar vond ik ons best goed spelen. Ik zie het alleen maar beter worden”, stelde hij.

Het meest opvallende kwam pas daarna: Vanderbiest liet verstaan dat hij het liefst onmiddellijk voor acht jaar zou bijtekenen. “Daar teken ik onmiddellijk voor. Alleen is het niet meer van deze tijd. Iemand die zijn hele leven bij dezelfde club blijft, zoals Francky Dury bij Zulte Waregem: dat zal nooit nog gebeuren.” Het is een uitspraak die tegelijk ambitie en realiteitszin verraadt, precies op het moment dat zijn naam automatisch luider zal klinken na zo’n seizoen.

Vind jij dat Vanderbiest lang bij KV Mechelen moet blijven?

Ja 0%
Nee 100%

1 stemmen


Volg VoetbalFocus op social media❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd