Derksen ziet WK-relletjes als symptoom van groter FIFA-probleem

Het WK is nog maar net op gang, maar rond de organisatie hangt volgens Johan Derksen nu al een wrange bijsmaak. De Nederlandse journalist en analist vindt dat de FIFA zich moet schamen en ziet in enkele opvallende incidenten meer dan losse relletjes: voor hem tonen ze hoe ver het voetbal is weggegleden van zijn volkse karakter.

Gastvrijheid onder vuur

Derksen verwijst naar meerdere situaties die tijdens dit WK al voor discussie hebben gezorgd. Daarbij noemt hij onder meer een Somalische scheidsrechter die volgens hem niet mocht komen en spelers van Iran die snel het land uit moesten.

Ook supporters van Kaapverdië zouden volgens Derksen problemen hebben ondervonden om het stadion binnen te raken. Vooral dat stoort hem zichtbaar, omdat een wereldkampioenschap voor hem net een plek hoort te zijn waar deelnemers en fans welkom zijn.

“Dat kan toch niet”, klinkt het scherp. “Als je zoiets organiseert dan moet je toch heel gastvrij zijn voor alle deelnemers van het WK.”

Van volkssport naar verdienmodel

De kritiek van Derksen gaat verder dan de incidenten alleen. Hij ziet een bredere verschuiving binnen het internationale voetbal, waarbij de FIFA volgens hem vooral naar het financiële plaatje kijkt.

“De FIFA ziet het als een verdienmodel”, stelt Derksen. Daarna volgt zijn hardste oordeel: “Zij zijn erin geslaagd om van een volkssport een elitesport te maken.”

LEES OOK  Deze WK-puzzel kan de Rode Duivels plots richting Canada duwen

Die uitspraak raakt aan een gevoelig punt in het moderne voetbal. Een WK moet normaal het grootste voetbalfeest ter wereld zijn, maar volgens Derksen dreigt net dat gevoel onder druk te komen wanneer toegang, gastvrijheid en menselijkheid onderwerp van discussie worden.

Intussen draait de FIFA-machine verder onder voorzitter Gianni Infantino. De Zwitser is volop bezig met het WK en wil in 2027 herkozen worden als president van de wereldvoetbalbond. Een groot deel van de nodige stemmen zou hij daarvoor al op zak hebben.

De woorden van Derksen zullen bij veel voetbalfans herkenning oproepen, zeker op een moment waarop het contrast tussen de magie van een wereldkampioenschap en de macht van de voetbalbestuurders opnieuw scherp aanvoelt.

Vind jij dat de FIFA het WK gastvrij genoeg organiseert?

Ja 0%
Nee 0%

0 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd