Arteta ontploft na VAR-ingreep: onbegrip over teruggedraaide penalty

Mikel Arteta was na affluiten allesbehalve rustig: de Arsenal-coach richtte zijn pijlen op arbiter Danny Makkelie nadat een toegekende strafschop alsnog van tafel ging. Vooral het proces achter die VAR-herziening zit hem dwars, omdat hij het gevoel heeft dat een cruciaal moment uit de wedstrijd werd weggenomen.
Een penalty, dan plots niets
Volgens verschillende media begon de discussie bij een fase in het strafschopgebied waarin David Hancko Eberechi Eze leek te raken. Eze ging neer en Makkelie wees meteen naar de stip, een signaal dat op dat moment duidelijk was: Arsenal kreeg een strafschop.
Niet veel later kwam de VAR tussenbeide. Makkelie werd naar het scherm geroepen om de beelden te bekijken, herzag zijn oorspronkelijke oordeel en besloot uiteindelijk dat er géén strafschop kwam. Die ommezwaai zette de toon voor de reacties achteraf, zeker bij Arteta, die het niet alleen over de beslissing zelf had, maar ook over de manier waarop ze tot stand kwam.
“Ik heb met de jongens gesproken en geprobeerd te begrijpen hoe de penalty bij het tweede doelpunt werd teruggedraaid”, klonk het bij Arteta. “Het was tegen de regels en ik snap het niet. Ik ben er erg boos over. Er was duidelijk contact. Hij neemt de beslissing en je kunt die niet terugdraaien als je de beelden dertien keer moet bekijken”, aldus de Arsenal-manager.
Boosheid, plus geloof in de return
Arteta wilde zich niet vastpinnen op de vraag of Makkelie beïnvloed werd. “Ik weet het niet. Dat is een antwoord voor hem. Het is een foute beslissing en het verandert het verloop van de wedstrijd”, stelde hij. Voor Arsenal blijft het daarbij niet enkel bij frustratie: Arteta benadrukte dat er ook voldoende houvast was in wat zijn ploeg wél liet zien.
De coach sprak over “veel positieve punten” en “veel goede dingen” die Arsenal gedaan had, met het besef dat er moeilijke momenten zouden komen. Tegelijk keek hij al vooruit naar de return van volgende week: “We zitten in een ongelooflijke positie. We moeten voor onze eigen mensen spelen. Het ligt in onze handen.”
In dezelfde wedstrijd viel er wél een strafschop voor Arsenal, die Viktor Gyökeres benutte voor 0-1. Die fase kwam er nadat hij een duw in de rug kreeg van Hancko en naar de grond ging. Gyökeres bleef nuchter over het hele verhaal: “Ik heb geen van beide penalty’s gezien, dus het is moeilijk te zeggen, maar zo is voetbal nu eenmaal. Ik weet niet waarom ze de tweede penalty hebben teruggedraaid. Het lijkt op contact, maar het is de beslissing van de scheidsrechter.”
Vind jij dat een scheidsrechter zo'n penalty nog mag terugdraaien na VAR-beelden?
0 stemmen
Volg VoetbalFocus op social media❗
Extra specials, visuals en unieke content.
Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste






