Alderweireld haalt hard uit na Europese kater van Arsenal

Een Champions League-finale laat zelden alleen een winnaar achter. Paris Saint-Germain mocht voor het tweede jaar op rij vieren, Arsenal bleef achter met de vraag of het op de grootste avond van allemaal niet te weinig voetbal heeft durven brengen. In de VTM-studio legde Toby Alderweireld de vinger op die wonde.
Een finale die meer losmaakt dan de uitslag
PSG kroonde zich opnieuw tot winnaar van de Champions League na een finale die via strafschoppen beslist werd. Arsenal kwam nochtans op voorsprong, maar zag de Franse grootmacht terugkeren en uiteindelijk toeslaan vanop de stip.
Na afloop klonk in de studio’s van VTM een duidelijke lijn: PSG was de verdiende winnaar. Niet alleen om het resultaat, ook om de manier waarop de Parijzenaars hun Europese status opnieuw kracht bijzette.
Alderweireld, ex-speler van Tottenham Hotspur en dus allesbehalve neutraal in de Londense gevoeligheden, spaarde Arsenal niet. Hij begreep dat de Engelse kampioen een manier zocht om competitief te blijven tegen een ploeg met meer individuele kwaliteit, maar zijn waardering voor die aanpak bleef beperkt.
“Arsenal heeft als team minder kwaliteiten van PSG, dus ik snap ook wel dat ze een manier zoeken om competitief te zijn, om zo’n wedstrijd te winnen. Het was ook bijna gelukt, maar voor het voetbal in het algemeen is het gewoon heel positief dat we ploegen als Bayern en PSG zien. Dat ze met aanvallend voetbal resultaat halen en de prijzen pakken.”
De harde grens tussen slim en te voorzichtig
Voor Alderweireld zat precies daar de essentie. Arsenal kwam dicht bij de beker, maar deed dat volgens hem op een manier die wringt met de status van een kampioen. Het Laatste Nieuws tekende zijn scherpste passage op.
“Je moet ook respect tonen voor wat Arsenal heeft laten zien”, klonk het. “Maar als Engelse kampioen, de Champions League-finale zo spelen, met iets in de 20 procent balbezit… Daar kan je niet van genieten.”
Marc Degryse keek vooral naar de vreemde paradox van Arsenals campagne. De Londenaren verloren geen enkele wedstrijd in het kampioenenbal en haalden toch de eindstreep niet. “Niet verloren, en toch win je de Champions League niet. Dat moet je ook eens proberen mee te maken.”
Volgens Degryse was het dus niet onlogisch dat Arsenal vasthield aan een aanpak die in de vorige rondes had gewerkt. Toch bleef ook bij hem het gevoel hangen dat er meer in deze ploeg zit. Net dat maakt de nederlaag zo gevoelig: Arsenal was ongeslagen, dichtbij en tegelijk ver verwijderd van het soort voetbal waarmee PSG Europa opnieuw veroverde.
Vind jij dat Alderweireld gelijk heeft over Arsenal?
2 stemmen
Volg VoetbalFocus overal❗
Extra specials, visuals en unieke content.
Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste






