Koeman voelt meteen WK-druk na Oranje-zeperd tegen Japan

Oranje begon aan het WK met twijfels, kreeg tegen Japan de kans om die meteen weg te spelen en bleef uiteindelijk achter met precies het gevoel dat Nederland wilde vermijden. De 2-2 in de openingsmatch doet meer dan twee punten kosten: ze legt meteen druk op Ronald Koeman en zijn keuzes.

Een controle die niet lang genoeg standhield

De voorbereiding van Nederland was niet bepaald vlekkeloos verlopen. Daardoor hing er al voor de aftrap een zekere onzekerheid rond de ploeg van Koeman, ook al lag er tegen Japan meteen een kans om de sfeer te kantelen.

Die kans kwam er zelfs bijzonder vroeg. Donyell Malen liet in de openingsminuten een goede mogelijkheid liggen, waarna Oranje wel grotendeels de controle nam. Japan stelde zich opvallend teruggetrokken op, maar de Nederlandse dominantie leverde te weinig uitgespeelde kansen op.

Na de pauze brak Virgil van Dijk de ban, maar lang kon Nederland niet genieten. Japan kwam snel opnieuw langszij. Een knappe treffer van Crysencio Summerville leek daarna alsnog voldoende voor een zege, tot de Aziaten vlak voor de extra tijd opnieuw toesloegen.

Op dat moment had Koeman zijn volledige voorlinie al gewisseld. Oranje vond geen antwoord meer en moest zich neerleggen bij een 2-2-eindstand. Voor een land dat met ambitie aan dit WK begint, voelde dat meteen als een gemiste kans.

De wissels zetten Koeman vol in de wind

Het puntenverlies komt bovendien op een ongemakkelijk moment. Zweden, de volgende tegenstander van Nederland, won met zware cijfers van Tunesië. Daardoor krijgt de tweede groepswedstrijd plots al extra gewicht.

In Nederland wordt vooral naar Koeman gekeken. Valentijn Driessen was bij De Telegraaf bijzonder scherp: “Dramatische wissels van Ronald Koeman doen Nederlands elftal de das om”. De kritiek richt zich dus niet alleen op het resultaat, maar vooral op het moment waarop Oranje de controle verloor.

LEES OOK  Nederland trekt als groepswinnaar door en krijgt nu Marokko op zijn pad

Ook in de voetbalpodcast van Algemeen Dagblad klonk dezelfde lezing: “Koeman wisselde Oranje uit de wedstrijd”. Pieter Zwart, hoofdredacteur bij Voetbal International, zag dan weer een bondscoach die aanvankelijk wel de juiste accenten legde, maar daarna zijn eigen plan ondergroef. “Koeman deed zijn huiswerk voor de openingswedstrijd, maar verspeelde een gouden zege door defensief te wisselen.”

Ook bij de analisten groeit het onbegrip

Bij NOS begreep Rafael van der Vaart weinig van de koerswijziging. Volgens hem begon Nederland net beter te voetballen toen Koeman ingreep. “Heel gek, heel verdedigend in één keer. Het begon er net op te lijken, dan maak je die goal en dan roep je het toch weer over jezelf af door in te zakken in plaats van door te drukken”, klonk het.

Pierre van Hooijdonck sloot zich daarbij aan en plaatste vooral vraagtekens bij de timing van die keuze. “Als er geen blessures of vermoeidheid aan ten grondslag liggen, vind ik het best vreemd dat je op dat moment al besluit om in te zakken. Want dat is wat je doet. Je besluit in te zakken, maar je hebt geen wapens. Je snelheid is helemaal uit het elftal.”

Zo is de toon rond Oranje al na één WK-match veranderd. Niet paniekerig, maar wel geladen. Tegen Zweden zal Koeman niet alleen punten moeten zoeken, maar ook opnieuw grip op het verhaal rond zijn ploeg.

Vind jij dat Koeman te defensief wisselde tegen Japan?

Ja 100%
Nee 0%

1 stemmen


Volg VoetbalFocus overal❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd