Degradatie RWDM laait debat op over U23-regel in 1B

De degradatie van RWDM blijft nazinderen en legt een pijnpunt in de Challenger Pro League genadeloos bloot. Ondanks een 13de plaats zakt de Brusselse club door de U23-regel, en dat schiet bij heel wat stemmen in het verkeerde keelgat.

Felle woorden in 90 Minutes

De heisa draait rond de regels die gelden wanneer belofteploegen (U23-teams) mee in de reeks zitten. In het geval van RWDM weegt die regeling zo zwaar door dat een sportieve klassering niet volstaat om het behoud veilig te stellen. Volgens verschillende media leidde net dat scenario tot een golf van kritiek in en rond het voetbal.

In de podcast 90 Minutes spaarde Filip Joos zijn oordeel niet. “Het is schandalig dat RWDM degradeert. Dan besef je hoe debiel dat is. Het is doodzonde voor RWDM, maar ik ben bijna blij dat het gebeurt om het knotsgekke van die regel aan te tonen”, klonk het.

Ook Dennis Xhaët zat op dezelfde lijn, met nog scherpere bewoordingen. “Dat van RWDM is eigenlijk degoutant. Ze eindigen als 13e en ze zakken, omdat er drie belofteploegen tussen zitten.” De kern van de frustratie: een ploeg kan op het veld beter presteren dan concurrenten, en toch het gelag betalen door de manier waarop de competitie met U23-teams is opgebouwd.

LEES OOK  Charleroi kiest voor Europese prikkel: Rayo Vallecano wordt laatste generale test

Regel onder vuur, rechtbank in zicht

De kritiek richt zich dan ook nadrukkelijk op het gevoel van sportieve onrechtvaardigheid. Voor tegenstanders van de regeling wringt het dat de eindstand niet langer het laatste woord heeft, maar dat uitzonderingsregels rond belofteploegen de doorslag kunnen geven. Daardoor ontstaat de indruk dat de competitie vervalst wordt, zeker wanneer degradatie volgt voor een ploeg die hoger eindigt dan verwacht zou volstaan.

Intussen lijkt een juridische strijd moeilijk te vermijden. RWDM en Olympic Charleroi stappen naar de rechtbank om de regeling aan te vechten. Vanuit die hoek klonk het al: “We zullen deze procedure tot het einde doorzetten om de belangen van Olympic en het Belgische voetbal te verdedigen.” Daarmee belooft het dossier niet alleen sportief, maar ook juridisch nog een verhaal met gevolgen te worden.

Vind jij dat de U23-regel in de Challenger Pro League moet verdwijnen?

Ja 100%
Nee 0%

1 stemmen


Volg VoetbalFocus op social media❗

Extra specials, visuals en unieke content.

Dit artikel en bijbehorende afbeelding werden gegenereerd met behulp van AI. VoetbalFocus hanteert een redactioneel systeem op basis van informatie uit betrouwbare bronnen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd